Letov S-162 "Vyškovský vrabec" (What If?)

Název

Letov S-162 "Vyškovský vrabec" (What If?)

Popis

Experimentální proudový stíhací letoun
Model Revell 1/32, masky a obtisky Designové studio U ptáka a kocoura.

Během roku 1947 pořádali občané a podnikatelé z Vyškovska sbírku na obnovu aeroklubového letiště ve Vyškově. Bohužel, přišel únor 1948 a veškeré vybrané peníze i celé letiště zabral stát a armádní letectvo. Během června téhož roku se při betonovacích pracích znenadání propadla část právě betonované nové odstavné plochy. Při bližším průzkumu se ukázalo, že se propadla část stropu tajných podzemních dílen, kde se v posledních týdnech Druhé světové války montovaly letouny, jež měly zvrátit zkázu Třetí říše. K velkému překvapení všech se při průzkumu v podzemních dílnách nalezly části hned několika proudových stíhaček Heinkel He-162 "Spatz", které se téměř výhradně montovaly v podobném, ale mnohem větším podzemním komplexu "Seegrotte" u Vídně.

Stavební práce na vyškovském letišti byly okamžitě přerušeny a byli povoláni technici z pražského VZLÚ. Těm se během jednoho měsíce podařilo identifikovat, vyzvednout a převézt všechny nepoškozené části letounů do Prahy, tam se následně pokoušeli podle původní i nalezené dokumentace letouny zkompletovat a obeznámit se tak s touto výjimečnou konstrukcí. Nakonec se podařilo sestavit jen jeden exemplář, byl však k údivu všech dokonce letuschopný! Sestrojení letounu bylo možné jen díky továrně Letov, jelikož v Protektorátu Čechy a Morava byla právě tato továrna připravena k sériové výrobě ocasních částí Heinkelu 162 a po válce se tam několik kompletů VOP i SOP nacházelo. Proto byl také Heinkel přeznačen na Letov S-162 a familiérní přezdívku "Vyškovský vrabec" na počest místa jeho nálezu. Jelikož byl k dispozici i dostatek původních zbraňových systémů, byl tento letoun vyzbrojen a připraven ke zkouškám na střelnici. Ve středu 20. října 1948 kpt. Jaroslav Štika provedl první z celkem čtyř vzletů toho dne, přičemž při čtvrtém letu byly palubní zbraně krátce, ale úspěšně odzkoušeny. Hlavní představení si letoun měl odbýt v rámci slavnostní přehlídky během oslav VŘSR v sobotu 6. listopadu 1948, kdy měl také ve spolupráci s vlečnou Avií CS-92V předvést ostrý útok na vlečný terč - rukáv. Pro nečekanou poruchu na elektroinstalaci zbraní během přehlídky však tento úkol nesplnil, nutno podotknout že k velké nelibosti představitelů strany a generality. Z tohoto důvodu byl následně letoun uznán jako "služebně neschopný a ideologicky nevhodný" a jeho další aktivní provoz byl ihned ukončen. Vyškovský vrabec pak sloužil ještě několik let jako učební pomůcka mechaniků a konstruktérů ve VZLÚ. Další osudy tohoto výjimečného stroje nejsou zcela jasné, pravděpodobně byl rozebrán a sešrotován, podařilo se zachránit jen ocasní část, kterou dodal Letov. Ta byla následně deponována v NTM Praha a odtud se dostala do VTM v Lešanech, kde je dodnes pod i.č. 18243.

Období

Statistiky

  • 24 fotek
  • 0 se líbí

Nastavení

Nahlásit album
V májové AKCI nyní máte fotoknihy s 25% a větší vyvolané fotky, vč. všech plakátů s 27% slevou. Neváhejte slevy využít. A nově nemusíte zadávat žádný kód. Slevu na produkty v akci získáte automaticky. Akce platí do 5. 5. 2024
Získat slevu

Vytvořte si fotodárky

Z alb a fotek na Rajčeti nebo i z disku počítače si můžete snadno a rychle vytvořit různé fotodárky pro sebe nebo své přátele.

Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
Letov S-162 "Vyškovský vrabec" (What If?)
Komentáře Přidat